Wat is yoga nidra?

20191107_162127_edited.jpg

Yoga Nidra is anders dan elke andere yogavorm omdat het in 1 asana (houding) wordt uitgevoerd, namelijk 'savasana'.

Dit is de houding waarbij je op je rug ligt met je handpalmen naar boven gericht.

Yoga Nidra wordt ook wel de slaap van de yogi genoemd. De focus ligt op het ervaren van diepe bewuste ontspanning.

Op die manier kan je lichaam optimaal herstellen, regenereren terwijl je tegelijk een afstand creëert met al je ego-identificaties waardoor je emotionele en mentale patronen die je belemmeren gemakkelijker kan loslaten en nieuwe overtuigingen kan aanleggen.

Men maakt tijdens een yoga nidra sessie gebruik van ademhalingsoefeningen, ontspanningstechnieken, bewustzijnstechnieken, visualisatie en hypnose.

Het doel van yoga nidra is om je terug in contact te brengen met je ware zelf en heelheid te ervaren. 

Bij een yoga nidra sessie word je ook uitgenodigd om een intentie te bepalen, een Sankalpa.

Een Sankalpa is een intentie die voortkomt uit een vurig verlangen en vanuit je intuïtie omhoog komt. Het is altijd in de tegenwoordige tijd geformuleerd, is kort (beknopt) en positief. Het heeft als kracht dat het wijzigingen kan bewerkstelligen in je onderbewustzijn. Meestal begint een sankalpa met ‘ik ben…’.

Tijdens een sessie verschuift je brein van bèta (veel hersenactiviteit, alert) naar delta (meest trage hersengolven). Dit zorgt ervoor dat ons lichaam in de meest optimale staat komt om te helen. Deze toestand is er een van diepe overgave. In deze staat ben je heel erg open. Er zijn bijna geen gedachten die je intentie nog kunnen saboteren.

In onze maatschappij leven veel mensen in een constante staat van stress. Het sympatische zenuwstelsel staat dan constant in de ‘aan’ stand. Optimaal zou zijn wanneer het sympatische en het parasympatische zenuwstelsel in balans zijn. Het parasympatische zenuwstelsel zorgt ervoor dat we terug in rustmodus kunnen gaan na een inspanning of een stresssituatie. Door yoga nidra kan je lichaam weer in een staat van ontspanning komen waardoor er allerlei stoffen kunnen vrijkomen die je lichaam in een staat van homeostase brengen. Dit is de staat waarin alle hormonen en neurotransmitters in je lichaam in balans zijn en waardoor je na spanning gemakkelijk terug kan schakelen naar ontspanning.

De impact van het regelmatig beoefenen van yoga nidra is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en het wordt veelvuldig ingezet bij trauma, slapeloosheid, stress.

Open jezelf voor de volgende effecten:

  • breng je zenuwstelsel tot rust

  • ervaar jezelf als multidimensionaal wezen

  • ervaar diepe ontspanning

  • open je voor nieuwe mogelijkheden

  • verlaag je stresslevel